Köp- och leveransvillkor
Order och leverans
Orderbekräftelse
Efter mottagen beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress. Kontrollera att orderbekräftelsen stämmer mot din beställning. Vid händelse att den inte stämmer eller om du vill ändra din beställning, kontakta kundtjänst.
Länder för leverans
I dagsläget levererar vi till Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Frakt för privatkunder
Fri frakt inom Sverige för privatpersoner som beställer för över 400 kronor per order. Fri frakt gäller ej order som är företagspaket Postnord Parcel. För övriga order tar vi 69 kronor för Postpaket eller företagspaket Postnord Parcel (99 kronor).
När du handlar som privatperson använder vi Postnord MyPack. Samtliga försändelser skickas till utlämningsställen som paket och aviseras via SMS. Detta leveransalternativ når dig normalt inom 1-5 dagar. Du kan spåra ditt paket med ditt sändningsnummer. Detta kommer i mailet som meddelar att din beställning har skickats och du kan sedan följa paketets gång via länken i mailet eller på www.servicepointinrikes.se (Spåra paketet genom att fylla i sändningsnummer).
OBS! När du beställt en vara är du som kund ansvarig för att rätt leveransuppgifter har uppgetts och att du kan legitimera dig för att hämta ut paketet. Efter att vi har skickat ut paketet har vi ingen möjlighet att ändra leveransadress eller namn på paketet. Eftersom avisering sker via SMS är det viktigt att du anger ett mobilnummer som kan ta emot SMS.
När du mottagit din leverans rekommenderar vi att du kontrollerar att allt är helt och inget saknas. Är något trasigt eller saknas - kontakta oss omgående på kontakt@biocool.se så hjälper vi dig vidare.
Frakt för företagskunder
Postnord Parcel (leverans före 17:00) Direktleverans dörr till dörr. 79,2 kronor ex. moms. Postnord Parcel aviseras ej så det krävs att någon är på plats och kan ta emot leveransen.
Företag och organisationer får sina beställningar levererade direkt till dörren förutsatt att man lämnar gatuadress och eventuell portkod. Företagsnamnet ska finnas tydligt på adressen för att Postnord ska kunna leverera.
Ej utlösta varor
För beställda försändelser som ej hämtats ut hos ombud, förbehåller vi oss rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med retur. Denna kostnad är på 179 SEK inklusive moms och debiteras automatiskt. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Leveranstid
Leveranstid för produkter i lager är 1-5 dagar. Beställningar lagda före kl 12 (vardagar) skickas normalt samma dag.
Dröjsmål i leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kontaktar vi dig om anledningen till förseningen och upplyser om en ny leveranstidpunkt. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Detta gäller även specialbeställningar.
Betalning och priser
Betalningsvillkor
Genom att beställa varor av Biocool AB på www.biocool.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en beställning på www.biocool.se.
Vi tillhandahåller följande betalsätt: Klarna Checkout (faktura, delbetalning, Klarna Direkt och kortbetalning).
Klarna uppfyller kraven för PCI DSS. (Klarna) Och här hittar du köpvillkoren för Klarnas olika betalsätt (Klarnas köpvillkor).
Beställer du som privatperson får du faktura och kvitto från Klarna. Företag får sin faktura per e-post från Biocool AB till den e-postadress som uppgavs vid köpet. Fakturan är kopplad till det person- eller organisationsnummer som används vid beställningstillfället.
Alla sidor där du som kund lämnar personliga uppgifter vid köp är så kallade säkra sidor (krypterad överföring). Kortbetalningen sker över en säker uppkoppling med SSL-certifikat utfärdat av Rapid SSL (www.rapidssl.com).
Rea och erbjudanden
REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Vi reserverar oss för de eventuella prisfel som kan uppstå.
Priser
Alla priser på www.biocool.se är angivna i SEK, du kan välja om du vill visa priserna inklusive eller exklusive moms.
Retur och reklamation
Ångerrätt och retur
Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Som privatkund har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning. För att utnyttja ångerrätten ska du kontakta oss via e-post eller telefon och returnera till oss inom 14 dagar. De 14 dagarna räknas från det du fått beställningen tillhanda till dess du skickar returnerar beställningen.
Observera att produkten/produkterna måste returneras i obruten förpackning för att du ska kunna utnyttja ångerrätten.
Returfrakt betalas av kunden vid nyttjande av ångerrätt om hela eller delar av order returneras. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Du kan också använda det standardformulär för ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller. »Ångerblankett Konsumentverket
Adress för returer är:
Karlholm-logistics AB (Biocool AB)
Lancashirevägen 30
819 40 Karlholm
För att hantera ditt ärende ber vi dig »Maila Kundservice och uppge dessa uppgifter vid utnyttjande av ångerrätt:
- Ordernummer
- Artikelnummer på de produkter du vill returnera
- Anledning till retur
Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats och ska ske utan onödigt dröjsmål.
Reklamation
Om en vara är felaktig, defekt, transportskadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss på »Maila Kundservice och uppge:
- Ordernummer
- Artikelnummer
- Anledning till reklamation
Vid reklamation ska eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Vid en godkänd reklamation står Biocool AB för alla kostnader inklusive all frakt. Återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.
Reservationer
Vi reserverar oss för skriv- och bildfel på hemsidan samt slutförsäljning och om en vara utgått ur sortimentet har du som kund rätt att häva köpet eller att Biocool kan erbjuda en likvärdig vara. Detta gör vi i så fall i samförstånd med dig som kund. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, felaktiga priser, fel i produktbeskrivning, samt felaktig information angående lagersaldo. Biocool AB förbehåller sig rätten att ändra, korrigera eller uppdatera informationen på hemsidan när som helst. Har du några frågor kring våra köpvillkor, tveka inte att kontakta oss på »Maila kundservice.
Mailadress och telefonnummer
Anledningen till att vi kräver dessa av er är för att ni ska kunna få en orderbekräftelse samt att vi behöver ert mobilnummer för att skicka en SMS-avi. Dessutom så får ni nyhetsbrev från Biocool via mail men detta går att ta bort, dels genom att bocka ur rutan på Mina sidor efter det att du gjort ditt första köp och/eller om du skulle vilja avsluta nyhetsbrevet i samband med ett mailutskick. Du kan också ringa eller maila oss så kan vi ta bort dig från nyhetsbrevslistan.
Force majeure
Biocool AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc.
Lagen om distanshandel
Biocool följer lagen om distanshandel. Läs mer här.
Tvist
Vid eventuell tvist löses detta av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vid eventuell tvist kommer Biocool att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Företagsuppgifter
Biocool AB
Box 55626
102 14 Stockholm
Telefon: 08-121 511 30 på helgfria dagar mellan 09.00 - 12.00
e-post: »Maila kundservice
Vårt organisationsnummer är 556884-8203